‘Pinterest’ je verbeelding

Het lezen van literatuur doet een beroep op je verbeelding. In je hoofd maak je beelden bij een verhaal. Voor leerlingen kan het een uitdaging zijn om hun fantasie om te zetten in ‘echte’ beelden. Een eenvoudige tool voor de visuele verwerking, die je hierbij kunt gebruiken is Pinterest. Met Pinterest maak je digitale online prikborden met afbeeldingen.

Pinterest is een social medium waarop mensen foto’s en andere illustraties verzamelen. Deze beelden kun je vervolgens opslaan op boards, zodat je zelf een verdeling kunt maken van de foto’s die jij mooi vindt en die je ‘gepind’ hebt. Door ‘pinning’ kun je zelf foto’s op Pinterest plaatsen en door middel van ‘repinning’ plaats je afbeeldingen van anderen op je eigen ‘boards’.

Lesidee

  • Je leerlingen verzamelen tien citaten tijdens het lezen van een boek.
  • Tip: het is handig als een deel van de citaten te maken heeft met de ruimte, plaats en sfeer in het verhaal.
  • Je leerlingen loggen in op het account dat jij hebt aangemaakt op Pinterest. Er staat al een ‘board’ voor hen klaar.
  • Je leerling zoekt nu bij elk citaat een foto die hij toepasselijk vindt.
  • De foto’s die de leerling verzamelt, zet hij op ‘zijn’ board en hij voegt daar het citaat aan toe.
  • De titel van het board blijft de naam van de leerling.
  • De ‘voorpagina’ van het board moet laten zien om welk boek het gaat.

Zo heb je op één pagina moodboards van diverse boeken en van al je leerlingen. Leerlingen kunnen er thuis aan werken of in het computerlokaal.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dit lesidee nog niet heb ‘getest’. Zodra ik resultaten heb, laat ik het jullie natuurlijk weten.

Neem maar eens een kijkje op mijn Pinterest-pagina. Ik heb – als voorbeeld – zelf een moodboard gemaakt bij Caesarion van Tommy Wieringa. De nu nog lege boards zijn bestemd voor mijn leerlingen uit atheneum 4.

———————————————————————————-

Edit: vandaag heb ik mijn lesidee voorgelegd aan atheneum 4. Daar kwamen de volgende bevindingen uit:

  1. Geen enkele leerling (15 in totaal) kent Pinterest. Voor het delen van (persoonlijke) foto’s gebruiken zij Instagram.
  2. Alle leerlingen hebben een smartphone, overwegend Blackberry.
  3. Op een Blackberry moet je 0,79 cent betalen voor de Pinterest-app. Voor IPhone is deze gratis.
  4. We konden niet gelijktijdig inloggen op de account die ik had aangemaakt.
  5. Iedere leerling gaat zelf een account aanmaken. Ze vinden het geen probleem dat ik een kijkje kom nemen op hun account.
  6. Eén leerling wilde liever zelf beelden maken bij haar boek. Fantástisch, ik wilde dat ik het kon! Zij maakt foto’s van haar eigen werk en zet die, met de citaten’ op Pinterest.
  7. Deadline: 16 november. Ik zal de mooiste ‘boards’ voor jullie posten als het zover is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *