
Op mijn vraag op Facebook welke titel ik kon gaan lezen met mijn Boekenclub kwamen zo veel reacties dat ik besloot een lijst te maken met alle boekentips. Kort daarna kondigde Rutte de gedeeltelijke lockdown aan en zag ik mijn herfstvakantie in het water vallen, want een tripje Amsterdam met dochterlief leek mij nu sociaal echt niet wenselijk. Een lange, lege, saaie herfstvakantie strekte zich voor mij uit en ik baalde als een stekker.
Vandaag echter zie ik plotseling kansen! Bij de gedachte aan een lange, lege herfstvakantie krijg ik ineens beelden van een houtkachel, een bank met een dekentje en lekker veel thee met – iets minder – chocola en een boek! Dochterlief laten we logeren bij een vriendinnetje en manlief mag de tuin gaan betegelen. Eureka! Ik ga lekker veel lezen.
Aangezien we met mijn boekenclub ‘De ontdekking van de hemel’ gaan lezen, stonden er sowieso al 300 pagina’s van dit boek op de planning. Dus ik dacht: “Waarom daag ik mezelf niet uit om elke dag 100 pagina’s te lezen?” En zo geschiedde. Ik legde ‘De ontdekking’ klaar en besloot mezelf te trakteren op ‘Zwarte schuur’ van Oek de Jong en ‘Vallen is als vliegen’ van Manon Uphoff. Als ik in 9 dagen 900 pagina’s lees, dan kom ik een heel eind met deze romans.
Maar wat zou het een gemiste kans zijn als ik mijn leerlingen niet ook kon meenemen in deze positieve ‘leesflow’! Ook zij hebben ongetwijfeld meer tijd dan in andere vakanties, daarom ik ga mijn leerlingen ook uitdagen om in de herfstvakantie (Zuid
Voor de kerstvakantie lijkt het al niet veel beter te worden. Ik vrees met grote vrezen voor ons jaarlijkse skitripje. Ik begin deze keer dus al ruim op tijd met werven, want ik wil mijn leeschallenge in de kerstvakantie uitbreiden naar 100 (!) leerlingen.
Plan van aanpak van mijn ‘Kerstvakantie Leesoffensief’



Laat ik eens even op een rijtje zetten hoe ik dat denk te gaan aanpakken, want ik ben nu op tijd gestart, dus dat biedt meer mogelijkheden voor mijn organisatie.
- Ik stuur alle leerlingen uit de bovenbouw een bericht via Magister/Outlook met een oproep om mee te doen. Ik vraag mijn collega’s Nederlands ook om mijn actie te promoten.
- De leerlingen mogen kiezen of ze 50, 75 of 100 pagina’s per dag gaan lezen.
- Ze geven zich bij mij op via een Microsoft Formulier. Daarin zetten ze hoe veel pagina’s ze gaan lezen en welke titels ze op het oog hebben.
- Ik maak in Teams een Team aan met alle deelnemers en de leerlingen zetten daarin ook welke titels ze gaan lezen.
- Gedurende de vakantie gaan we 3x met elkaar vergaderen, want praten over wat je hebt gelezen werkt goed als verwerking én is ook gewoon hartstikke leuk en motiverend. We doen dit op dinsdag 22 december, maandag 28 december en zondag 3 januari. De dagen én tijdstippen variëren en ik kondig ze heel expliciet aan, zodat leerlingen (en ikzelf) deze tijdstippen kunnen blokkeren in hun agenda’s.
- Leerlingen die het lukt om zich inderdaad aan de uitdaging te houden, ontvangen een oorkonde en een aardigheidje.
- Ik zou het heel tof vinden om een systeem te bedenken waarin leerlingen digitaal kunnen bijhouden hoeveel ze lezen, dus daar ben ik nog op aan het broeden.
Zo ga ik het dus doen deze tweede keer. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van mijn bevindingen. Wil je ook een leesoffensief op poten zetten en mijn afbeeldingen gebruiken? Stuur mij dan even een berichtje.
Denk je nu bij jezelf. Hoe kan ik meer te weten komen over het motiveren van leerlingen om te gaan lezen? Ik heb nog ruimte in mijn agenda om de cursus ‘Beter lezen, beter scoren op havo/vwo’ bij jullie op school te komen geven. Deze training kan ik ook online aanbieden voor jouw sectie.