Is quizzen het nieuwe leren?

Kahoot Met mijn collega’s had ik afgesproken dat ik zorg zou dragen voor een quiz ‘leesvaardigheid’ voor havo 5 en vwo 6. Hiermee zouden de leerlingen, zo vlak voor hun schoolexamen, nog eens alle theorie van leesvaardigheid kunnen oefenen.  Ik besloot de quiz te maken met een applicatie die ik nog niet eerder had gebruikt en waarover ik van een collega goede verhalen had gehoord: Kahoot.

Ik bedacht 50 vragen in een aantal categorieën: algemene theorie, drogredenen en soorten argumenten. Vervolgens timmerde ik met behulp van mijn iPad de quiz in elkaar. Dat klinkt best simpel en dat was het ook, maar het kostte me wel ruim 6 uur. Dat vond ik best veel, maar later zou blijken dat al mijn noeste arbeid ruimschoots werd beloond.

Niet eerder zag ik een havo 5 zo fanatiek aan de slag bij Nederlands. Het was voor sommige leerlingen onmogelijk om niet te schreeuwen of op te springen uit hun stoel. Min of meer hetzelfde effect had de quiz op 6 vwo.

Wat is de reden voor al dit enthousiasme? Er zijn meerdere redenen aan te wijzen, denk ik. Allereerst gebruiken leerlingen hun telefoon als ‘controller’. Elke vraag kent twee of vier mogelijke antwoorden en leerlingen kunnen antwoorden door de goede kleur te kiezen. Leerlingen vinden het leuk als ze hun telefoon mogen gebruiken. Ten tweede wordt de stand nauwkeurig bijgehouden. Je krijgt meer punten als je sneller antwoordt. Op het bord is de top 5 te zien, maar op hun telefoon zien leerlingen hoeveel punten (‘kahoots’) ze achterlopen op hun voorganger. Iedereen blijft hierdoor gemotiveerd. Ten derde is de quiz mooi en slim vormgegeven: het spannende muziekje, de teruglopende teller en de heldere lay-out werken allemaal mee om van Kahoot een doeltreffend instrument te maken.

Aangestoken door mijn succes maakte ik diezelfde avond ook een quiz voor mavo 4. Hierin verwerkte ik de moeilijke woorden van blok 1 en 2 van Op Niveau én de signaalwoorden en tekstverbanden. Deze quiz maken kostte me aanzienlijk minder tijd, een uur of 3. De stof was eenvoudiger en inmiddels kon ik al goed uit de voeten met Kahoot. Ook in mavo 4 was de quiz in alle klassen een doorslaand succes. Kreten als: ‘Dit willen we wel elke les’ of het minder complimenteuze ‘Eindelijk eens een leuke les Nederlands’ waren niet van de lucht.

Ondanks al het succes ben ik ook sceptisch ten aanzien van het ‘quizzen’. Ja, iedereen is ‘bij de les’ en ja, ik denk dat ze allemaal iets leren en ja, het is hartstikke leuk, maar een quiz is ook consumptief en weinig diepgaand. Het vraagt niet veel van het denkvermogen van leerlingen, mede doordat je alleen maar kunt werken met meerkeuzevragen.

Desalniettemin ben ik reuze enthousiast over Kahoot als applicatie. Je hebt de manier van werken snel in de vingers en je hebt 100% zeker een toffe les. Mijn antwoord op de vraag uit de titel zult u inmiddels wel kunnen raden: quizzen is één van de manieren om (reproductie)kennis aan de man te brengen. Je krijgt er razend fanatieke leerlingen mee en dat is hartstikke prettig. Wil je echter dat je leerlingen zelf gaan nadenken, kies dan een andere didactische aanpak.

U vindt de quiz over leesvaardigheid van havo 5 en vwo 6 hier.
En de quiz over de woordenschat/signaalwoorden voor mavo 4 hier.
3 tips voor het werken met Kahoot
  1. Gebruik Chrome als browser bij het maken én afspelen van een quiz. In andere browsers werkte Kahoot niet soepel. 
  2. Maken en spelen vergt een andere webpagina. Een quiz maken doe je via een andere link dan de quiz afspelen.
    1. Maken: https://create.kahoot.it/#login 
    2. Spelen: https://kahoot.it 
  3. Ontwerp je vragen van tevoren. Je moet meerkeuzevragen bedenken. Als je al weet welke vragen/antwoorden/afbeeldingen je wilt gebruiken, dan kun je de quiz sneller in elkaar zetten. 

 

Heb je vragen over het werken met Kahoot? Stuur mij dan gerust een berichtje.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top