Enige tijd geleden maakte ik mijn eerste digiles met het programma Educreations. Hoewel deze app ongelofelijk simpel werkt, heeft hij ook nadelen. Vooral het opnemen van het geluid in één take is verschrikkelijk onhandig. Je hebt immers geen zin om je hele ‘les’ uit te schrijven. Dat uitschrijven is niet alleen veel werk, het levert ook een onnatuurlijk effect op. Schrijft u een les van tevoren wel eens uit? Ik niet!
Inmiddels heb ik een nieuwe app ontdekt: Doceri. In principe werkt dit programma op dezelfde manier als Educreations. Je maakt dia’s of slides en daaronder plaats je geluid. Doceri biedt echter meer mogelijkheden, zoals het pauzeren van het opnemen en het aanpassen van de ‘slide-snelheid’. Het is nog altijd moeilijk om je eigen verhaal soepel op te nemen, maar je kunt nu na iedere dia even stoppen om te bedenken wat je bij de volgende dia wilt vertellen.
Ik heb een digiles over literaire argumenten gemaakt. Vandaag gaf ik daar in atheneum 5 een activerende les over. De opdracht – waarbij mijn leerlingen twee recensies moesten analyseren – maakte ik zelf. De onderwijsinspecteur die ons atheneum vandaag kwam beoordelen, was vol lof over mijn les, dus ik was best trots.
Om morgen direct verder te kunnen met de volgende opdracht laat ik mijn leerlingen uit atheneum 5 thuis deze digiles bekijken, zodat ik geen tijd hoef te besteden aan de theorie en ze direct aan de slag kunnen met het schrijven van een recensie over een kort verhaal. Overigens gebruik ik daar het verhaal ‘Met één been in het graf’ (Bob den Uyl) voor dat ik al eerder gebruikte in havo 4.
Ik ben benieuwd naar de recensies van mijn leerlingen!
Mocht u deze lesbrief willen gebruiken, dan vindt u hier de link naar het materiaal.